napoleoński umysł
 Oceń wpis
   

Ostatnio stworzyłem wpis o tym jak można stworzyć własny sklep internetowy. Mam nadzieję, że będzie on sporą inspiracją, dla tych, którzy się zastanawiają nad taką możliwością. Dzisiaj chciałbym napisać moje spojrzenie na temat dużych graczy, ponieważ dla takiego małego sklepu, mogą się oni okazać zagrożeniem. Pod tym kątem interesuje mnie przede wszystkim Polska, ale nie da się nie powiedzieć o tych największych graczach.

Najważniejszym graczem na polskim rynku jest cały czas Allegro. Mimo zmiany właściciela w dalszym ciągu to tu odbywa się większość internetowego handlu. Jak jednak pokazuje przykład Amazona i eBaya, to nie aukcje internetowe są najważniejszym elementem e-handlu. Prawda jest taka, że o eBayu już tak dużo się dziś nie mówi (choć nadal jest dużym graczem), natomiast Amazon jest na ustach wszystkich. Z pewnością ma na to wpływ ogromna wycena giełdowa, która sprawiła, że Jeff Bezos wyprzedził Billa Gatesa na liście najbogatszych ludzi świata. Aukcje internetowe dalej będą istotne, bo trafiają do tych, którzy z jakiś powodów nie chcą otwierać jeszcze sklepów internetowych, lub traktują to jako solidną odnogę swojego biznesu w kanałach sprzedaży. Dzisiaj 90% aukcji na Allegro to aukcje z opcją kup teraz. To zabija nieco ideę aukcji internetowych, która przyświecała tego typu serwisom na początku.

Dzisiaj dużo się mówi o tym, że Amazon wejdzie do Polski. Obawiam się, że nie jest to jego kluczowy cel na najbliższe miesiące. Polska jest dla niego jednym z wielu rynków, które będą miłym dodatkiem. Jednak perłą w koronie cały czas jest oddział na Stany Zjednoczone. Amazon z pewnością będzie zdobywał kolejne rynki, bo jest to naturalne następstwo. Widać jednak, jak coraz bardziej staje się on spółką nie tylko handlu detalicznego, a również firmą technologiczną. Doskonałym przykładem są tutaj własne urządzenia z Kindle w nazwie, czy chmura dla stron internetowych i aplikacji Amazon Web Services (AWS). Rdzeniem jednak nadal jest handel.

Grzechem, gdy mówi się o Amazonie, byłoby nie wspomnieć o jego największym chińskim konkurencie, czyli Grupie Alibaba. Jack Ma, jeden z najbogatszych Chińczyków - miał konkretny plan, który nieco wyhamowali inwestorzy. Dzisiaj jednak Alibaba to ogromna firma, która stanowi wyzwanie dla wszystkich w branży. Początkowo wydawało się, że jest to platforma dla sprzedawców z eBaya, którzy ściągają niewielkie ilości produktów z Chin, a następnie sprzedają je z zyskiem. Z pewnością jest to nadal pomysł na biznes wielu małych przedsiębiorców. I mają oni cały czas jedną kolosalną przewagę: czas dostawy. Jednak jeśli komuś czas dostawy nie straszny, a bardziej liczy się atrakcyjna cena, to pojawiła się opcja Aliexpress, która zajmuje się handlem detalicznym. W tym momencie jedyną istotną przewagą Allegro jest fakt, że sprzedawcy znajdują się w Polsce i klient dostaje polską gwarancję.

Zachwycając się największymi graczami horyzontalnymi, warto powiedzieć też o tych wertykalnych. Jak się okazuje wielką nadzieją dla twórców sklepów internetowych jest specjalizacja, jak w tradycyjnym handlu. Nie trzeba mieć wszystkiego jak Amazon. Można stać się ekspertem w określonej dziedzinie i dostarczać wyszukany towar w swojej niszy. Takie sklepy jak eobuwie.pl, czy oponeo.pl są związane z konkretnymi tematami i mają przychody przeliczane na miliony złotych. Nie starają się konkurować z Allegro. Oni znaleźli temat, w którym mogą być najlepsi i to po prostu ma sens.

Także wracając jeszcze do felietonu o zakładaniu sklepu: warto znaleźć dziedzinę, w której się odnajdujemy i będziemy mogli tak po prostu po ludzku doradzić. Towar taki jak u nas znajdziemy pewnie u któregoś z dużych graczy. Jednak pięciogwiazdkowa, wyspecjalizowana obsługa klienta może być tylko u nas!

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

 

Jak pokazuje nam czas: najbogatszy człowiek na świecie jest królem tej branży. Czy warto się tym zainteresować? Czy jest w tym przyszłość? Jakie trzeba spełnić predyspozycje, aby dobrze to robić?

Handel internetowy jest teraz modną dziedziną. Z jednej strony powstaje coraz więcej sklepów, które nie zawsze prezentują sobą najwyższą jakość. A z drugiej strony cała otoczka, usługi towarzyszące również wzrastają w siłę. Odpowiadając na pytania z pierwszego akapitu: warto się zainteresować e-commerce, bo to branża, która będzie coraz mocniej rosnąć. Chodzi tutaj o miliardy. A żeby to dobrze robić trzeba być tak naprawdę kreatywnym i wytrwałym. Trzeba wziąć także pod uwagę, że to zazwyczaj jest po prostu ciężka praca fizyczna, którą trzeba wykonać wokół towaru i jego wysyłki.

Od czego zacząć? No przede wszystkim od branży, w której chcielibyśmy działać. Jakie produkty chcielibyśmy sprzedawać. Należy pamiętać, że najlepsza branża to ta, na której się znamy. Ludzie będą pisać lub dzwonić, a my powinniśmy mieć pojęcie na temat tego, o co oni pytają. Gdy już mamy branżę, to warto pomyśleć o marce, którą wokół tego wszystkiego stworzymy. Marka to kilka elementów: nazwa + logo + domena + slogan. Na tym etapie najważniejsza jest domena. Jest to nasz adres w wirtualnej pajęczynie. Eksperci mówią, że jesteśmy o jeden klik od naszej konkurencji. I to jest prawda, bo nie musimy wykupić lokalizacji na 5tej Alei w Nowym Jorku. Wystarczy dobra domena. Możemy mieć super pomysł na nazwę, ale problemem może okazać się właśnie domena :).

Kilka wpisów temu pisałem dość obszernie o rynku domen. Raczej odradzałbym kupowanie domeny od kogoś. To zawsze dodatkowe koszta i dużo czasu, aby dopiąć wszystko na ostatni guzik. Dzisiaj można wejść na strony typu nazwa.pl, home.pl, domeny.pl i w ciągu kilku sekund sprawdzić czy domena, która nas interesuje jest dostępna. Na pewno bardzo trudno będzie znaleźć interesującą nas domenę .pl. No chyba, że nasza nazwa będzie jakimś neologizmem, na który nikt wcześniej nie wpadł. Jeśli domena .pl jest zajęta to warto popatrzeć na propozycje rejestratora, który na początku dodaje eNazwa, iNazwa, lub na końcu nazwa24. Warto również pomyśleć o nowych domenach. Jakiś czas temu pojawiło się wiele domen najwyższego rzędu i zamiast nazwa.pl możemy mieć na przykłąd www.nazwa.pizza lub www.nazwa.red . W wypadku gdy rejestrujemy takie domeny warto zarejestrować również www.nazwared.pl tak gdyby komuś się pokręciło przy wpisywaniu. Ogólnie to domena internetowa powinna być łatwa do przekazania przez telefon laikowi. To dobry test dla domeny.

Kolejny krok to oprogramowanie. Od razu warto powiedzieć, że w dzisiejszych czasach nie warto pisać oprogramowania od zera. Może gdy Jeff Bezos startował, to warto było to robić, bo nie było kompletnie nic. Dzisiaj jest tyle gotowych rozwiązań, że nie ma sensu wymyślać prochu. To może się udać jedynie w przypadku, gdy wymyślamy coś konkretnie innowacyjnego, czego nigdzie indziej nie ma. Z moich doświadczeń wynika, że warto zainwestować w platformę sklepową. Za pomocą kreatorów stworzymy dla siebie cały sklep. Szczególnie warto się zainteresować IAI, Redcart, lub Shoplo. Te dwie pierwsze mają dość dobrze zrobione na Polskę moduły dropshippingowe. A co to jest? Dropshipping to nowe rozwiązanie dla handlu elektronicznego. Idea jest taka, że nie mamy towaru u siebie tylko znajduje się on w hurtowni. My przyjmujemy zamówienie, przekazujemy je do hurtowni, a ona wysyła. Na początku to może okazać się cenne gdy nie mamy jeszcze tak dużego kapitału, aby inwestować w towar.

Drugą opcją są darmowe rozwiązania. Może wydawać się, że są one dużo łatwiejsze, ale to tylko pozorne. Trzeba opłacić serwer, bo na darmowym tego nie zrobimy. I trzeba mieć wiedzę, aby je zainstalować. Co oznacza najczęściej, ze musimy wziąć jakiegoś programistę, albo nawet całą firmę programistyczną. Wszelkie integracje, rozbudowy, dodatkowe elementy wiążą się z płaceniem za to. Nie chcę totalnie do tego zniechęcać, bo może się to czasem okazać lepsze rozwiązanie wtedy gdy chcemy bardzo rozbudować sklep według własnych pomysłów. Swój wybór oprogramowania każdy powinien dokonać sam. Z mojej perspektywy najlepiej użyć platformy sklepowej. Nie mam jednak monopolu na uniwersalne rozwiązania :).

Ważnym elementem naszej drogi jest profesjonalny design. Moim zawodem wykonywanym jest programista. I mimo że widzę potęgę kodu, to mam świadomość, że ludzie kupują oczami. Możesz mieć najlepsze oprogramowanie, ale jeśli Twoja strona jest brzydka i nieprofesjonalna, to ludzie nie kupią. Żebyśmy się zrozumieli: to nie chodzi o to, że masz mieć najpiękniejszą na świecie grafikę, ale ma ona być w oczach ludzi profesjonalna. Jeśli podchodzisz do tematu poważnie, to grafika powinna być profesjonalna. Mam jednak wrażenie, że logo firmy jest jeszcze ważniejsze niż cały layout. Chodzi mi o coś co eksperci nazywają znakiem towarowym. Możesz na początek skorzystać z gotowego szablonu, ale logo (znak towarowy) powinien być profesjonalny i oryginalny. Gdy już wszystko będzie działać, to zadaj sobie pytanie czy sam kupiłbyś w takim sklepie :).

Kolejny element to wypełnienie treścią. To również jest bardzo ważne. Dwa elementy łączące temat to tekst i zdjęcie. Co do zdjęć, to znowu wracamy do określenia, że ludzie kupują oczami. Jeden obraz daje więcej niż tysiąc słów. Warto robić profesjonalne zdjęcia. Druga kwestia to tekst. Kiedyś napisałem książkę Zjedz Konkurencję, która opisuje jak można pisać profesjonalne teksty. W tej dziedzinie utonąłem parę lat temu. Zdjęcie i dobry tekst może sprawić, że więcej osób kupi. To jest powód dlaczego warto się tym zainteresować. Jest też druga ważna kwestia, co do tekstu: jeśli mamy autorski tekst, to Google dużo lepiej na nas patrzy :). A to oznacza więcej wejść na stronę za pośrednictwem wyszukiwarki.

Gdy jesteśmy już w temacie wyszukiwarek, to warto powiedzieć o promocji. Na tym etapie działalności warto zainteresować się trzema z nich: SEO, SEM i Social Media. SEO (Search Engine Optimization) to takie przygotowanie strony, aby lubiły ją wyszukiwarki. Tutaj szczególnie warto polecić kursy Lexy (https://www.lexy.com.pl/blog/pakiet-certyfikowanych-kursow-seo) . Jest to droga, którą i tak wszyscy będziemy musieli iść. Dobre pozycjonowanie to podstawa dochodowego ebiznesu. SEM (Search Engine Marketing), to szybsza droga. Zamiast dostosowywać stronę kupujemy kampanie w produktach Google takich jak AdSense. Myślę, że dobrym pakietem na start może być https://learndigital.withgoogle.com/internetowerewolucje kurs od Google, który uczy marketingu internetowego :). Social Media to wszystkie kanały typu Facebook, Instagram, czy Twitter. Możemy założyć tam profile i zbierać lajki, followersów, czy udostępnienia. Drugą opcją jest nie zbieranie lajków, tylko promowanie bezpośrednio strony. Jest sporo kursów jak do tego podejść. Z mojej perspektywy najlepiej skorzystać z tych z www.infolia.pl .

Gdy dobrze przygotujemy i wypromujemy naszą stronę, to zostaje proza internetowego życia :). Kupuje się kolejny towar, odpowiada na pytania klientów. Tutaj warto powiedzieć o obsłudze klienta. Zdecydowanie powinieneś się skupić na pięciogwiazdkowej obsłudze klienta. To sprawi, że klienci wrócą i dadzą znać innym. Warto więc skorzystać z takich rozwiązań jak LiveChat, w którym to dostajemy narzędzie do odpowiadania na pytania klientów. Mamy narzędzie, które pozwala nam od razu odpowiadać na pytania klientów. Zostaje wtedy już tylko kwestia znajomości branży i jakość komunikacji. Aby komunikować się z klientami warto skorzystać także z tzw. Email Marketingu. Zbieramy na naszej stronie mejle od zainteresowanych i co jakiś czas wysyłamy do nich email. Kwestia jest taka, że e-mail działa dużo lepiej niż wszystkie inne wymienione sposoby marketingu. Zdobywamy go raz i potem już możemy pisać :). Jeden ze znanych marketerów powiedział, że baza e-maili to złoto internetu. Oczywiście trzeba przygotować politykę prywatności, aby nie wyjść na spamera.

Myślę, że ta dawka informacji to dobry start do własnego sklepu internetowego :). Powtórzę się, ale najbogatszy człowiek na świecie jest właścicielem sklepu internetowego :). On też kiedyś musiał podjąć decyzję, aby rozpocząć tę działalność. A jak wynika z jego biografii zrezygnował on z bardzo dochodowej pracy finansisty :).

Powodzenia!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

Sprzedaż w internecie jest naturalnym następstwem rozwoju naszej cywilizacji. Polska stała się ważną areną wśród krajów europejskich, z którą trzeba coraz bardziej się liczyć. Jest tak naprawdę jeden lider, który wydaje się być na coraz bardziej zagrożonej pozycji. Jak więc widzę e-commerce za pół roku?

Na pewno nie obudzimy się w innym świecie. Krowy dalej będą muczeć i dawać mleko. Przyglądam się pod kątem naukowym modelom biznesowym przedsiębiorstw internetowych. Wirtualny sklep jest jednym z najważniejszych konceptów dzisiejszej rzeczywistości. Pytanie tylko czy Allegro utrzyma swoją pozycję lidera? Ważnym wydarzeniem sprzed kilku miesięcy było podzielenie się Naspersa i sprzedanie Grupy Allegro. Była to zdecydowanie jedna z topowych transakcji ostatnich lat. Swoją drogą dość mocno mnie dziwi kult oczekiwania na jednorożca (firmę wartą ponad miliard dolarów), w momencie kiedy Allegro już taką firmą było. Fakt jest jednak taki, że takie marki jak PayU i OLX zostały u Naspersa, a fundusze inwestycyjne przejęły perłę w koronie, którą jest Grupa Allegro. Czy to sprawi, że pozycja Allegro się bardziej zachwieje? Ciężko w tej chwili wyrokować, bo Allegro to naprawdę potężny gracz.

Mam świadomość, że nie każdy lubi Allegro, chociażby za dość wysokie stawki opłat przy sprzedaży przedmiotu. Nie wiem jednak czy jest to aż tak wygórowana cena w momencie, kiedy musiałbyś założyć sklep internetowy, zainwestować w promocję itd. Co by nie mówić: z Allegro trzeba się liczyć, bo ilość aukcji, które się na nim pojawiają idzie w dziesiątki milionów. Sama koncepcja aukcji wydaje się być nieco nieaktualna, bo 90% ofert przewija się bez opcji licytowania. Są ludzie, którzy mają swoje firmy zarabiające praktycznie tylko sprzedażą na Allegro. Co prawda jest się za mocno uzależnionym od jednego dostawcy, ale jak widać w wielu przypadkach to funkcjonuje. Trzeba pamiętać, że wiele sklepów internetowych było najpierw na Allegro, a potem sprzedawcy zdecydowali się założyć własne witryny.

Bardzo poruszam temat Allegro, ponieważ jest to największy gracz w Polsce w sektorze e-commerce. Jest to również przygotowanie do napisania o dwóch największych konkurentach: Alibaba i Amazon. Alibaba coraz chętniej jest odbierany przez Polaków. Jak widać twórcy z Kraju Środka myślą o nas, bo zdecydowali się wprowadzić polskie płatności w sztandarowym portalu Aliexpress. Ceny są rzeczywiście atrakcyjne, ale cały czas zostaje czas oczekiwania na produkt. Powstają już nawet grupy na Facebooku, w których ludzie opisują jakie produkty zamówili z Alibaby. Nie wiem czy jest to bezpośrednia konkurencja dla Allegro. Czas dostawy wydaje się być istotnym czynnikiem, a tego jak wiadomo się nie przeskoczy. Imponująca jednak jest liczba dostępnych produktów. Chiny stały się fabryką świata. A kolejne kraje muszą się liczyć z takim portalami, jak Alibaba.

Drugi gracz to Amazon. Ostatnio pisałem o jego założycielu. Dzisiaj chciałbym się skupić na podstawowej różnicy między Amazonem i Allegro. Otóż Allegro kompletnie nie tyka towarów. Jasne, otworzyło ostatnio własny sklep, czym wzbudziło zainteresowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Ale tak naprawdę cały biznes Allegro polega na prowizjach wpłacanych przez ludzi, którzy wystawiają towar i go wysyłają samodzielnie. Amazon najpierw był księgarnią internetową, teraz bardziej jest sklepem uniwersalnym. Jednak jego największą wartością jest fakt, że tyka się on towaru. Amazon ma magazyny i tysiące ludzi pakują produkty. To jest coś, co może być trudne do pokonania dla Allegro, jeśli Amazon zdecyduje się wejść do Polski. Można odnieść wrażenie, że Allegro stara się na to przygotować. Na świecie eBay nie jest tak duży jak Amazon. Ale w Polsce Allegro ma bardzo istotny wpływ na e-commerce. Teoretycznie dla nas to dobrze gdyby Amazon u nas zagościł, bo wzrośnie konkurencyjność, a na tym wygrywają klienci. Pytanie tylko czy Allegro nie zdecyduje się zrezygnować z aukcji i postawi na własne produkty. Myślę, że byłby to duży błąd, bo na tym polega siła Allegro, której Amazon nie jest w stanie tak szybko odtworzyć na nowym rynku.

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
Zachwycający Amazon 2017-08-14 19:13
 Oceń wpis
   

Ponad tydzień temu gruchnęła wieść, że najbogatszym człowiekiem na świecie nie jest Bill Gates, tylko Jeff Bezos. Oczywiście potem nastąpiła giełdowa korekta i Gates wrócił na swoje pierwsze miejsce. Jednak taka informacja mogła pokazać wielu ludziom, że rośnie gigant, z którym trzeba się liczyć. Skoro Jeff Bezos ma 17% akcji Amazonu i jest na drugim miejscu listy najbogatszych, to jest to interesująca firma. Warto więc napisać o niej felieton :).

Jestem wielkim fanem Amazonu. Przeczytałem biografię Jeffa Bezosa, oraz niezliczoną ilość publikacji na ten temat. Dzisiaj Amazon to coś znacznie więcej niż największa księgarnia internetowa na świecie. Amazon to coś więcej niż największy sklep internetowy na świecie! Dzisiaj Amazon jest jednym z największych innowatorów o szerokim spektrum działania. I właśnie te daleko idące działania są imponujące i zachwycają. Czy Amazon przebije Apple i stanie się największą firmą na świecie? (oczywiście z tych firm, które są notowane na giełdzie :).

Amazon zaczynał jako księgarnia internetowa w czasach, gdy wszyscy nie mieli żadnego pojęcia o zakupach w internecie. Bezos już w drugiej połowie lat 90tych doszedł do wniosku, że internet jest wielkim wynalazkiem naszych czasów i trzeba się będzie z nim liczyć. W czasach gdy nie było jeszcze tak wielu technologii internetowych postanowił on stworzyć coś wydawałoby się banalnego i oczywistego: księgarnię. Dlaczego książki i płyty CD były tak oczywistym wyjściem? Jest tak zresztą do dzisiaj, gdy kupujesz książkę lub płytę to nie musisz martwić się o rozmiar, albo czy będzie pasować do Twoich ulubionych butów. Jeśli chodzi o formę to wiesz czego się spodziewasz może Cię zaskoczyć jedynie treść. I tym sposobem: był moment, że to właśnie księgarnie internetowe były najpopularniejszą formą e-handlu. Jak to się jednak stało, że Amazon stał się liderem?

Amazon poszedł na otwartą wojnę cenową. Czasem nawet dopłacał do produktów, aby jego cena była najbardziej atrakcyjna. Jednocześnie postawił na najwyższą jakość obsługi klienta. Jak to można połączyć? Sprytnymi zabiegami, jak wtedy gdy płacisz mniej gdy poczekasz trochę dłużej na przesyłkę, lub jak w przypadku Amazon Prime, gdy za konto premium gwarantuje błyskawiczną wysyłkę. Kwestię sklepu internetowego Amazon ma obcykaną dzisiaj naprawdę dobrze. Dzisiaj tak naprawdę może mu już chyba tylko zagrozić Grupa Alibaba, która jest prowadzona przez Jacka Ma. Towary z Chin są coraz wyższej jakości i do tego w dużo niższej cenie. Jedyny problem to czas dostawy. Tutaj Amazon cały czas będzie górował, ale tego przez najbliższe dziesięć lat raczej się nie przeskoczy. Chociaż rozwiązaniem może być to co wymyślił Wish, aby najpopularniejsze produkty trzymać w magazynie w Stanach lub Europie. Jednak w Chinach są dziesiątki tysięcy produktów!

Warto mówić o pozostałych obszarach działalności takich jak Amazon Web Service i ekosystem ebooków Kindle. AWS stał się bardzo ważną chmurą internetową, na której swoje serwisy przechowują najwięksi tego świata. Mam nieco do czynienia z tym rozwiązaniem w ramach pracy zawodowej i muszę powiedzieć, że jest to naprawdę rozwiązanie wysokiej jakości. Płaci się tylko za zużyte moce obliczeniowe i w każdej chwili nasz portal może się przeskalować i być dostępny dla jeszcze większej ilości użytkowników. Wszystko w ramach potrzeb. Myślę, że w tej chwili AWS oraz Azure Microsoftu, to dwie wielkie marki rozwiązań chmurowych. I będzie o nich głośno w tym światku :).

Natomiast jeśli chodzi o Kindle, to jest on dla książek elektronicznych tym, czym iPod był dla muzyki. Wychodzi jednak na to, że iPod utorował miejsce dla iPhonea, a sama muzyka coraz popularniejsza staje się w wydaniu streamingowym niż w formacie mp3. Natomiast Kindle od Amazonu jest czymś, co może jeszcze mocno zamieszać. Przede wszystkim jest to przygotowane specjalnie pod czytanie ebooków. Jest to elektroniczny papier, który zużywa energię elektryczną tylko w momencie ładowania się nowej strony. Dzięki takiemu rozwiązaniu na baterii można działać intensywnie nawet 2 tygodnie. Jest to w świecie ebooków tak wielka rewolucja, jak w świecie telefonów pierwszy iPhone. Czytanie e-książek jest po prostu wygodniejsze i nie męczy oczy tak, jak w przypadku smartfonów. Bezosowi bardzo zależało na tym wynalazku i w końcu dopiął swego!

Amazon to z każdym rokiem coraz więcej produktów. Jak na razie nie udało się podbić rynków smartfonów z rozwiązaniem bazującym na Androidzie, ale myślę, że Jeffowi Bezosowi również zależy na tym obszarze i docelowo postara się go mocno zaatakować. Amazon to także wiele doniesień medialnych w stylu dostarczanie paczek przez drony. To bardziej marketing niż realne rozwiązania. Przynajmniej na razie. Ja jestem mocno zafascynowany tą firmą, bo wiem, że będzie ona miała wpływ jak będzie wyglądał i jak będzie się zmieniał dzisiejszy świat!

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
Polska według WP 2017-05-29 20:17
 Oceń wpis
   

I choć skrót WP przez programistów jest dość mocno kojarzony z Wordpressem (najpopularniejszym systemem zarządzania treścią napisanym w języku programowania PHP), to w polskim internecie skrót WP kojarzy się jednoznacznie: Wirtualna Polska. Grupa WP stała się niesamowicie silną grupą medialną i widzimy kolejne starania jej właścicieli, aby pozycja była jeszcze bardziej umacniana.

WP to najstarszy polski portal internetowy. Zaczęło się od tego, że spółka Centrum Nowych Technologii stworzyła katalog stron. Potem była inwestycja funduszu należącego do Intela, sprzedanie całości Telekomunikacji Polskiej, aż wreszcie panom z Grupy o2 udało się przejąć całość. Nie chciałbym aż tak bardzo grzebać w historii, bo jest to tematyka bardzo rozbudowana. Dzisiaj ważniejszy jest stan aktualny. Jak pokazują statystyki oglądalności stron internetowych Grupa WP jest cały czas w czołówce.

Przejęcie WP przez o2 było bardzo dużym przedsięwzięciem. Dwie grupy o silnych pozycjach stały się jednością. W dalszej drodze było przejmowanie kolejnych serwisów, jak to gdy przejętego Grupę Money.pl. Jednak samo połączenie o2 i WP jest dla mnie jednym z najważniejszych wydarzeń w polskiej sieci. Wiem, że może budzi to jakieś kontrowersje, ale w gruncie rzeczy mówimy tu o powstaniu kolosa i to nie na glinianych nogach :).

Wirtualna Polska cały czas ściga się o oglądalność z innymi portalami. Nie jestem do końca przekonany czy to chodzi o to by słupki mówiące o wyświetleniach były jak najwyższe. Sama świadomość marki, która buduje jej wartość jest również bardzo ważna. Może i dobrze jest jak portal znajduje się na pierwszym miejscu w rankingu ilości wyświetleń. Ale to, co naprawdę istotne to marka, która się dobrze kojarzy. Marka oparta o solidne wartości. Tworząca wokół siebie tożsamość. Zdecydowanie WP to ma! Pamiętam doskonale serię reklam telewizyjnych >>Dzieje się w Polsce w Wirtualnej Polsce <<. W naszej polskiej skali to było porównywalne z tym co agencje reklamowe zrobiły dla Apple, gdy wprowadzano iPoda :).

Jedno co mnie tylko mocno smuci, to fakt, że portale, o których mówimy w tym felietonie, tak naprawdę nie wychodzą poza Polskę. Sama nazwa Wirtualna Polska jest nieco ograniczająca gdyby chcieć z nią wyjść na świat. To nieważne czy Onet, czy Interia tak naprawdę to cały czas są marki lokalne. Czy nie da się wyjść z tak wielkim przedsięwzięciem poza obręb jednego kraju? Jak pokazują ostatnie wieści ze świata: Yahoo zostało stosunkowo tanio sprzedane. Pamiętam moje początki z internetem, gdy eBay, Yahoo i Amazon były stawiane jako internetowe potęgi. Dzisiaj najlepiej wygląda Amazon, który sprawił, że Jeff Bezos jest w Top 10 najbogatszych ludzi na świecie. Czy koncepcja na portal ogólnotematyczny jest niedostosowana do ery Web 2.0?

W Polsce portale przez cały czas są odwiedzane przez miliony użytkowników. Na świecie jednak ciągle toczy się walka między web 1.0 a web 2.0. Artykuły mają być dostępne bez wychodzenia z Facebooka. Wielkie portale wspierają się swoimi fanpageami i Twitterem. Czy to oznacza, że model, w którym redaktorzy tworzą treści przechodzi ku powolnej rewolucji? Jak to ostatecznie będzie wyglądać? Czy za 10 lat WP będzie przypominać Facebooka? Jest wiele pytań, na które ciężko dziś odpowiedzieć. Warto jednak podkreślić to, co napisałem przed chwilą: WP ma jedną z najsilniejszych marek w polskim internecie! To sprawia, że może sobie pozwolić na tworzenie własnej telewizji mimo że nie ma wsparcia wielkich koncernów medialnych. Po tych wszystkich wywodach dochodzę do wniosku, że jako Polacy możemy być dumni z Wirtualnej Polski :).

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

Inspiracją do tego artykułu jest miliardowa fuzja dwóch największych producentów okularów. Czy w świecie opętanym przez nowe technologie da się jeszcze robić biznes analogowy?

Wiem, wiem Micheal Dell powiedział kiedyś, że jak za 5 lat jakaś firma nie będzie w internecie to jej w ogóle nie będzie. Słyszałem to jakieś 10 lat temu... A może dalej? :). Jakoś do teraz połowa firm w Polsce nie ma nawet strony wizytówki i świetnie funkcjonuje. A może to wszystko to pobożne życzenie? Może wcale nie trzeba być na siłę cyfrowym? A jeśli ma już się wielką firmę, to wystarczy prosta strona informacyjna? To wszystko robi się coraz ciekawsze.

Wszystkim się wydaje, że firmy internetowe to takie firmy, które mogą się odznaczyć największą wyceną przedsiębiorstwa. Fakt jest jednak taki, że w wielu krajach nawet producent czegoś fajnego może mieć znacznie większą wartość. I choć w Stanach jest wielu miliarderów, którzy mocno są związany z internetem, to jednak popatrz na polską listę najbogatszych: w przeważającej ilości są to analogowi gracze! To jest mocno zastanawiające. Stany są zawsze nieco do przodu w rozwoju gospodarczym. Jest nawet powiedzenia, że jak Wall Street kichnie, to GPW ma grypę. Czy to oznacza, że również w Polsce za kilkanaście lat na szczycie listy najbogatszych w Polsce będą cyfrowi gracze? Wydaje się to nieuniknione! Jednak tak naprawdę to wcale nie oznacza, że nie da się zrobić wielkiego analogowego biznesu dzisiaj.

Trenerzy motywacyjni mają często powiedzenie, że z prądem płyną tylko zdechłe ryby. Co jednak dzisiaj jest prądem: biznes analogowy czy cyfrowy. To zależy od podejścia i w obu przypadkach można mieć rację. Spójrzmy prawdzie w oczy: są biznesy, w których naprawdę liczy się człowiek i jego umiejętności. Tak jest chociażby z fryzjerem czy kucharzem. Może i za 20 lat będą mogły strzyc maszyny i będzie im to całkiem nieźle wychodziło. Tylko czy kobieta idzie do fryzjera tylko dlatego, żeby obstrzyc się tak jak sobie założyła na początku. Ona potrzebuje porady, ona potrzebuje poczuć się jakby rozmawiała ze swoją przyjaciółką. I tego nie zastąpią maszyny.

Ciągle jest miejsce dla analogowych biznesów a takie koncepty jak franchising rosną w siłę. Myślę, że era cyfrowa nigdy nie zawładnie nami w stu procentach. Zawsze będziemy potrzebować biznesów offline, dające nam wartości, których nigdy nie zaoferują roboty czy internet. Czy podchodzę do tego zbyt idealistycznie? Wiem, że za jakiś czas roboty mogą zastąpić nawet neurochirurgów mam jednak wrażenie, że tu nie chodzi do końca o jakość wykonania, tylko o całą otoczkę, którą dodają kontakty międzyludzkie. A ludzie się po prostu boją androidów z ludzką twarzą!

Wycena fuzji dwóch producentów okularów znacznie przerasta wartość Whatsappa czy Twittera. Należy jednak pamiętać, że do takiej potęgi te firmy dochodziły przez dziesiątki lat. Tymczasem era internetu trwa od niedawna. Warto jednak zwrócić uwagę na jedną rzecz: w internecie wszystko szybko się zmienia. Wczoraj mogłeś być numerem jeden, a dzisiaj kupuje Cię inna firma, bo nie do końca sobie radzisz. Przykłada Yahoo! świetnie się tu sprawdza. To była firma z wielkiej trójki: eBay, Yahoo i Amazon. Firmy te przetrwały pęknięcie bańki dotcomów. Jednak po kilkunastu latach, Yahoo jest wyceniane na kilka miliardów dolarów i kupuje go inna firma, a Amazon sprawił, że Jeff Bezos jest w pierwszej dziesiątce najbogatszych ludzi świata. Natomiast z biznesami analogowymi jest tak, że buduje się je przez lata i nie tak łatwo stracić zbudowaną pozycję. Nie żebym namawiał specjalnie do biznesów analogowych tych, którzy kochają nowe technologie! Jednak faktem jest, że jeśli czujesz się bardziej w analogowym biznesie, to wcale nie musisz na siłę być internetowy!

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

Alibaba to na dzień dzisiejszy jedna z największych chińskich firm. Jest potęgą handlu internetowego. I choć jej twórca często mówił, ze był bardziej szczęśliwy, gdy uczył dzieci angielskiego, to jednak nie można mu odmówić wizji i uporu w dążeniu do celu. Czy świat internetu, który znamy stanie się alibabocentryczny?

Alibaba to przedsiębiorstwo internetowe, które miało najwyższy debiut giełdowy w historii. To jest fakt z tym się nie dyskutuje. Dzisiaj pewnie byłoby jeszcze lepiej wyceniane na starcie, ale chyba nie o to do końca chodzi. To jest tak, że pieniądze tam wpompowane idą na rozwój i zdobywanie kolejnych rynków. Ich biznes jest skalowalny i po prostu zdobywa kolejne przyczółki w krajach Zachodu. Częstą sytuacją jest to, że gdy ktoś coś sprzedaje na eBayu, to ściągnął on to z Chin za pośrednictwem Albiaby. Takie podejście daje pracę tysiącom domorosłych przedsiębiorców w coraz większej ilości krajów. Tak samo jest chociażby z Polską i Allegro. Kolejni ludzie decydują się ściągać towar z Chin, który następnie odsprzedają za pomocą serwisów aukcyjnych. To jednak może się skończyć!

Alibaba stworzyła coś takiego jak Aliexpress portal przypominający serwisy aukcyjne, który sprzedaje od producentów z Chin towary na sztuki. Jeśli tylko jesteś w stanie poczekać chwilę dłużej, to może być to dla Ciebie dobre rozwiązanie. No bo skąd sprzedawcy na Allegro biorą swój towar? Właśnie stamtąd. Ich narzut bierze się z tego, że towar jest już u nich w magazynie, jest on sprawdzony i czasami dokładają do niego gwarancję. Fakt jest jednak taki, że to dalej chiński towar, który trafił do nas za pośrednictwem takich portali, jak Alibaba. Ma się oczywiście do czynienia z różnymi efektami skali dla kupujących sprzedawców. Jeśli zamówi się sporo towaru jednorazowo, to cena za jedną sztukę jest dużo bardziej atrakcyjna.

Wydaje Ci się być może, że to przecież nie wokół sprzedawców na Allegro się wszystko kręci. Do tej pory jednak byli oni w Polsce ważnym kanałem dystrybucji chińszczyzny. To wszystko staje się dla nich teraz trudniejsze, gdyż Aliexpress mocno otwiera się na Polskę. Można już płacić za towary polskim systemem płatności, co jest dla Polaków bardzo wygodne. Będą powstawać kolejne portale działające w ten sposób. Już dzisiaj Polak ma wielki wpływ na jednego z największych konkurentów Aliexpress Wish.com. Sposób działania jest podobny: zamawia się towary prosto z Chin, czeka nieco dłużej niż w tradycyjnym sklepie, ale cena jest znacznie bardziej atrakcyjna. Czy ten model sprzedaży może zrewolucjonizować branżę e-handlu? Właściwie już to zrobił!

Z pewnością sprzedawcy na Allegro czy eBayu drżą przed rozszerzeniem się działalności takich serwisów jak Wish i Aliexpress. Ceny mogą być dużo bardziej atrakcyjne niż na tradycyjnych serwisach aukcyjnych. Cały czas zostaje jednak kwestia oczekiwania na produkt. I tutaj wygrywają tradycyjni sprzedawcy, którzy mają towar u siebie. Rozwiązaniem jest to, co zastosował Wish, czyli magazyny z najpopularniejszymi towarami, które dostarczają je znacznie szybciej. Warto jednak zauważyć, że tych towarów są setki tysięcy rodzajów, więc jest to rozwiązanie raczej tylko na małą skalę. Dzięki takiemu podejściu cały czas jest szansa dla tych małych sprzedawców, którzy specjalizują się w danej dziedzinie i ściągają coś w większej ilości.

Myślę, że portale takie, jak Alibaba już rządzą branża e-commerce. I choćby nie wiem jak to się nie podobało Amazonowi, to są one dla niego zagrożeniem. Z mojej perspektywy jesteśmy skazani na towary z Chin. Dzisiaj Chińczycy stali się głównym producentem świata. Myślę, że to kwestia czasu jak ich produkty przestaną być kojarzone z tandetą, a staną się w naszych oczach tak samo wartościowe. Bo jednak pamiętajmy, że najwięksi producenci także zlecają produkcję Chińczykom.

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

Jednym z najważniejszych trendów współczesnego świata jest handel elektroniczny. Wraz z rozwojem internetu i technologii mobilnych możemy odkrywać kolejne trendy, które rosną w siłę. Sklep na Facebooku? Żaden problem! M-commmerce? Dlaczego nie? To wszystko sprawia, że zmienia się handel w ogóle. A jak powszechnie wiadomo handel jest siłą napędową gospodarki.

Jakiś czas temu polski internet zelektryzowała wieść o sprzedaży Allegro. Naspers całkiem nieźle zarobił na tej inwestycji. Czy nie wierzył on w dalszy wzrost Allegro? Ciężko powiedzieć, ponieważ jest to globalny holding, który ma wiele innych projektów. Tak naprawdę dalej będzie on w posiadaniu potencjalnego konkurenta dla Allegro, czyli OLX. W całej tej transakcji elektryzuje najbardziej kwota, która była dotychczas niespotykana w polski internecie. Czy taka transakcja się powtórzy?

Na inna ciekawą inwestycję wyrasta portal Wish, który ma szanse otrzymac kolejne 500 milionów dolarów, jako następna runda finansowania. To łącznie będzie grubo ponad miliard dolarów! Co ciekawe jeden z założycieli ma polskie pochodzenie. Jego słowa zainspirowały mnie do napisania tego felietonu. Powiedział on, że chce być 2 lub 3 firmą na rynku wartym kwintylion dolarów. I wiesz co? Myślę, że ten rynek za jakiś czas może być naprawdę tyle wart! I choć dziś sobie trudno nam to wyobrazić. Może się to wydawać niezłym żartem (i sama liczba jest wzięta z sufitu), to jednak trzeba uwzględnić, że to po prostu będzie ogromna wartość. Kiedyś słyszałem, że za parę lat rynek zdrowia i urody w Stanach Zjednoczonych będzie wart biliony dolarów. To ogromna wartość, ale przecież część tego rynku będzie stanowić raptem wycinek ehandlu!

Tak jak sklepy dyskontowe zostały okrzyknięte przez naukowców pomysłem na handel XX wieku, tak sklepy internetowe stanowią pomysł na handel w XXI wieku. Świat się nieustannie zmienia. Czy ktoś był w stanie przewidzieć jak będzie on wyglądał 20 lat temu? Mówi się, że powstanie internetu przewidzieli twórcy science-fiction, w tym nasz wybitny polski pisarz Stanisław Lem. Ale z tego co wiem, to i tak nie było to, co mamy dzisiaj. To były zarysy czegoś, co my nazywamy internetem.

Wyceny giełdowe takich gigantów, jak Alibaba, Amazon, czy eBay pokazują, że jest to gra, w której chodzi o najwyższe stawki. Ale wiesz co? Może i się powtórzę napisałem dwa felietony z tytułem: internet się dopiero zaczyna. Podtrzymuje to zdanie i parafrazując samego siebie powiem: e-commerce się dopiero zaczyna! Wyobrażasz sobie te wszystkie możliwości, jakie przyniesie nam najbliższe 10-20 lat? Może i Jeff Bezos robił sobie jaja mówiąc, że przesyłki z największego sklepu na świecie będą dostarczać drony, ale robociki, które jeżdżą od drzwi do drzwi wydają się jak najbardziej realne! Albo te inteligentne lodówki, które sprawdzają czy jest wystarczająca ilość mleka i sera. Nie ma? No to zamawiam!

E-commerce ma nieograniczone możliwości. Tacy wizjonerzy, jak Bezos, czy Ma sprawiają, że idzie on do przodu w tempie wykładniczym. Jednak nawet oni byli kiedyś mali i musieli zabiegać o względy inwestorów. W każdej chwili może się pojawić projekt, który przewróci wszystko do góry nogami. A największe spółki tylko patrzą na rynek w poszukiwaniu takich pomysłów, bo czasami po prostu potrzebują ich jak transfuzji!

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

Mijające dni przynoszą nam informacje na temat jednej z najbardziej medialnych spółek internetowych. Snap Inc. (dawniej Snapchat) zaczyna wpływać coraz szerzej na naszą codzienność. Oprócz zmiany nazwy spółki (co najprawdopodobniej oznacza podążanie śladami Google w nazywaniu kolejnych projektów) hitową informacją okazują się snapowe okulary, które mają pozwolić na kręcenie 10 sekundowych filmików z perspektywy oczu. Czy to jakiegoś rodzaju rewolucja, czy kolejny fajny gadżet?

Jakby dobrze się przyjrzeć rozwojowi firm stricte internetowych, to widać, że następuje taki moment kiedy internetowość przestaje wystarczać. Tak było w przypadku Google, które stworzyło Nexusa, oraz tak było w przypadku Amazonu, który zdecydowała się na stworzenie Kindle. Snap nie idzie tutaj nową drogą jedynie jego gadżet jest mniej skomplikowany technologicznie. Własny smartfon (uwzględniając stworzenie systemu operacyjnego Android), oraz własny czytnik ebooków być może wyglądają na proste gadżety. W gruncie rzeczy to Spectacles (bo tak nazywają się okulary), to będzie bardziej sukces marketingowy niż technologiczny.

Idea jest dość prosta. W specjalnych okularach przeciwsłonecznych zamontowano kamerki, które służą do nagrywania 10 sekundowych filmików z perspektywy widzenia osoby noszącej. Filmik ten można szybko przesłać na swojego smartfona, a stamtąd już prosta droga do Snapchata. Jak więc widać: nie jest to skomplikowana idea, ale może ona mocno zrewolucjonizować ten rynek. Okulary stały się elementem lifestyleu, a to oznacza, że zakładane 3 warianty tego wynalazku mogą szybko okazać się niewystarczające. Czy widzisz już ten wielki potencjał jaki niesie współpraca z wielkimi markami mody? Aczkolwiek nie wiem czy to dokładnie jest celem producentów. Być może chcą oni pozostać niezależni od innych firm i tylko kwestią czasu okaże się jak kolejni projektanci będą tworzyć specjalnie dla nich!

Tak, jak już napisałem: technicznie nie jest to nic skomplikowanego. Nie ma co porównywać tego z Google Glass, które mimo swojej rewolucyjności przeszły dopiero w drugą fazę testów. Spectacles to produkt adresowany do konkretnej grupy odbiorców. Jest to grupa młodych ludzi, którzy uwielbiają dzielić się informacjami ze swojego życia z całym światem. W takiej niszy jest ogromny potencjał! Z pewnością wielu z nich wydaje pieniądze swoich rodziców, co przychodzi im z łatwością. To jednak kwestia czasu, aż sami zaczną dobrze zarabiać dzięki świetnemu wykształceniu. Czy nadal będą oni wtedy użytkownikami Snapchata? Tutaj trudno coś więcej powiedzieć. Internet ciągle się zmienia. Tworzą się nowe nisze i pojawiają się coraz bardziej zróżnicowane produkty. Mocną przewagą Snapchata zawsze było targetowanie. Kto jest użytkownikiem Facebooka? Każdy! Kto jest użytkownikiem Snapchata? Młodzi ludzie, którzy uciekli z FB, bo nie chcieli być na jednym portalu ze swoimi rodzicami :).

Snap Inc. jeszcze mocno zatrzęsie rynkiem! I to nie tylko tym internetowym! Dwudziestoparoletni miliarderzy mają głowy pełne pomysłów i jeden z najlepszych zespołów w Dolinie Krzemowej. Dzisiaj nie trzeba stworzyć mega innowacji aby podbić rynek. Już pisałem na ten temat felieton: mikroblogi? Video w sieci? Gdzie tu innowacja? Podobnie jest z ideą snapów. Tymczasowość postów jest ciekawa, ale nie jest to taka innowacja jak pierwszy samolot pasażerski. Dzisiaj liczy się konsekwencja i wykonanie. A to Evanowi Spiegelowi i jego kumplom świetnie wychodzi!

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

O sukcesach takich firm, jak Amazon, eBay, czy Alibaba słyszymy codziennie. Co je łączy? Ich model biznesowy oparty jest na e-commerce. Ale przecież ta dziedzina biznesów internetowych to nie tylko wielcy miliardowi gracze. To także tysiące małych i średnich firm, które albo coś sprzedają w swoich sklepach internetowych, ale przygotowują narzędzia dla tych pierwszych. Czy można rzec, że branża ta jest skazana na sukces?

Zacznijmy od tych największych: już samo to, że Jeff Bezos, prezes Amazonu jest ciągle w top10 najbogatszych ludzi świata, a oferta publiczna Alibaby był największą tego typu ofertą w historii świadczą o tym, że da się tutaj zarobić ogromne pieniądze. Czy jednak jest jeszcze szansa aby dojść do takiego niebotycznego poziomu? Oczywiście! Należy pamiętać, że wymienione firmy też kiedyś były małe. W jednym z poprzednich wpisów napisałem, że internet się dopiero zaczyna i zdanie to podtrzymuję. Nie należy się przejmować, że są megaduzi gracze wyceniani na miliardy dolarów, bo cała impreza dopiero się zaczyna. Ten kto jest dziś duży kiedyś był mały. Cały czas są ogromne szanse na sukces. Tym bardziej, że internet jest miejscem gdzie naprawdę wszystko może się zdarzyć.

Polityka Amazonu polegała przede wszystkim na wojnie cenowej. W perspektywie czasu prawdziwe pieniądze zaczęli oni zarabiać na produktach wirtualnych, jak ebooki, czy Amazon Web Service. Oczywiście nie można umniejszać roli wysyłania książek czy płyt. Tutaj również są potężne zyski, o których większość firm może marzyć. Jeśli jednak chodzi o marże to są one dużo większe na produktach wirtualnych. Do legendy przeszła historia o Jacku Ma (założycielu Alibaby), który chciał, aby jego produkt rósł bez ograniczeń i dopiero w przyszłości chciał zażądać za niego opłat. Przystopowali go inwestorzy, którzy wymagali zysków. Przypomina to trochę sytuację, gdy Scully powiedział Jobsowi, że podnosi cenę Maca, bo ludzie muszą zapłacić za marketing. To najprawdopodobniej był moment, w którym Maci przegrały z Pcetami. Na szczęści inwestorzy Jacka Ma mieli więcej szczęścia i nie pojawiła się jakaś gigantyczna konkurencja. Pytanie jednak co by się stało gdyby ten wizjoner dopiął swego?

Coraz więcej słyszy się o szalonych pomysłach największych e-commerce'owych firm. A to przesyłki będą dostarczać drony, czy jeżdżące po ziemi roboty, a to pakujących ludzi zastąpią maszyny. I choć wiele z nich to czysty chwyt marketingowy, to jednak widać jak branża ta rozwija się w niewyobrażalnym tempie. Rewolucja mobilna sprawia, że będą pojawiać się kolejne ciekawe pomysły na ehandel. Oczywiście większość z nich upadnie, ale czy nie jest to powtórka z rozrywki z czasów gdy takie projekty jak Amazon czy eBay dopiero powstawały?

 

Przejdźmy może jednak do mniejszych firm, których są tysiące w samej Polsce. Dzisiaj to nie jest coś kosmicznego mieć sklep internetowy. Wiadomo, że jeśli nie ma się kompletnie żadnej wiedzy technicznej, to trzeba komuś to zlecić. No chyba, że zdecydujemy się na platformę sklepową, których już dziś jest sporo do wyboru. Najprawdopodobniej najbardziej znaną platformą jest IAI Shop, której prezesem jest Paweł Fornalski. Wiarygodność dodaje to, iż jest to Spółka Akcyjna notowana na NewConnect. Po co robić wszystko samemu, skoro można skorzystać z gotowych rozwiązań. Oczywiście takich platform jest znacznie więcej i należy dostosować ofertę do swoich potrzeb. Chodzi mi jednak o coś innego: to pokazuje poziom rozwoju e-commerce. Kiedyś to była karkołomna operacja, aby mieć własny sklep. Były gotowe darmowe lub płatne skrypt, ale zostawiały one wiele do życzenia. Gdy jednak standardem stał się model Software as a Service, wszystko nabrało rumieńców.

Wróćmy jednak do samych sklepów. Czy jest szansa, aby stworzyć sklep, który będzie przynosił konkretne pieniądze? Oczywiście! Coraz więcej osób korzystających z internetu kupuje w nim. Wzrosty są nie do odtworzenia w biznesie tradycyjnym. Dzisiaj każdy może założyć swój sklep i odnieść wielki sukces. Wiadomo oczywiście, że ważne jest aby trafić w niszę i dawać pięciogwiazdkową obsługę klienta, bo na walkę cenową mogą sobie pozwolić tylko najwięksi. To obsługa klienta, staje się tym elementem, który ma przeważające znaczenie w kwestii ehandlu. Pamiętam, jak hasłem agencji reklamowej, z którą współpracowałem było: Jakość nic nie kosztuje kosztuje jedynie jej brak. I tak właśnie jest z wymienioną obsługą klienta. Jeśli nie jesteś w stanie dać niższych cen niż konkurencja, to może warto się zastanowić czy nie dać wyższych, a w zamian zapewnić obsługę klienta na najwyższym poziomie. Oczywiście mocno zależy to od specyfiki branży, ale wiara w to, że wygrywają tylko niskie ceny jest dość złudna. Chociaż z drugiej strony na tym przede wszystkim bazował Amazon.

Cały czas mocno utrzymuje się sektor aukcji internetowych. Warto jednak pamiętać, że nigdzie tak jak tu nie sprawdza się zasada, że pierwszy bierze wszystko. Wiadomo eBay próbował wielokrotnie zdetronizować Allegro w Polsce i się nie udało. Jednak na świecie to właśnie eBay wiedzie prym w tej dziedzinie. Czy jest szansa, że ktoś kiedyś zagrozi liderom? Myślę, że taka szansa zawsze istnieje, bo swego czasu to aukcje internetowe były wielką innowacją, a dziś są rzeczą oczywistą. Ten rynek jest tak ogromny, że spokojnie może się tu jeszcze pojawić kilku dużych graczy. Warunek jest jednak taki, że wprowadzą oni jakieś spore innowacje do tego modelu. Do tego stopnia, że na pewnym poziomi ogólności nie będą oni nawet konkurencją dla takiego Allegro. Mam wrażenie, że za10groszy.pl nie jest pomysłem, który mocno może zagrozić pozycji Allegro. Choć oczywiście mogę się mylić :).

Wraz z rozwojem internetu coraz prężniej będzie się rozwijał ehandel. Jestem przekonany, że będzie on motorem napędowym rewolucji mobilnej, czy internetu rzeczy. To kwestia czasu jak kolejni duzi gracze zdecydują się jeszcze mocniej wejść w internet, oraz jak pojawią się kolejne tysiące małych i średnich sklepów. Czy jesteśmy na to gotowi? Statystyki pokazują, że coraz mocniej kochamy kupować w internecie. Jego wygoda i dostępność przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu jest czymś z czym trudno konkurować. Handel w internecie to przyszłość! Pomyśl czy nie byłoby warto w to wejść? :)

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
1 | 2 | 3 |


Najnowsze komentarze
 
2017-11-20 07:05
angling do wpisu:
Wśród dużych graczy e-commerce
Amazan w ogóle do mnie nie trafia... co chciałem coś kupić to akurat nie było dostawy do Polski[...]
 
2016-10-06 09:48
MateuszCzech do wpisu:
Cudze chwalicie swego nie znacie!
Cześć Paweł! Dzięki za tak wiele miłych słów na temat Brand24 - to dla nas bardzo budujące i[...]
 
2016-04-11 19:43
ostatniKlient do wpisu:
Co dalej z Allegro?
allegro strzela sobie w kolano, już sami zaczęli sprzedawać jako GRUPA ALLEGRO taniej od swoich[...]
 




Kategorie Bloga



Ulubione blogi