napoleoński umysł
Polska według WP 2017-05-29 20:17
 Oceń wpis
   

I choć skrót WP przez programistów jest dość mocno kojarzony z Wordpressem (najpopularniejszym systemem zarządzania treścią napisanym w języku programowania PHP), to w polskim internecie skrót WP kojarzy się jednoznacznie: Wirtualna Polska. Grupa WP stała się niesamowicie silną grupą medialną i widzimy kolejne starania jej właścicieli, aby pozycja była jeszcze bardziej umacniana.

WP to najstarszy polski portal internetowy. Zaczęło się od tego, że spółka Centrum Nowych Technologii stworzyła katalog stron. Potem była inwestycja funduszu należącego do Intela, sprzedanie całości Telekomunikacji Polskiej, aż wreszcie panom z Grupy o2 udało się przejąć całość. Nie chciałbym aż tak bardzo grzebać w historii, bo jest to tematyka bardzo rozbudowana. Dzisiaj ważniejszy jest stan aktualny. Jak pokazują statystyki oglądalności stron internetowych Grupa WP jest cały czas w czołówce.

Przejęcie WP przez o2 było bardzo dużym przedsięwzięciem. Dwie grupy o silnych pozycjach stały się jednością. W dalszej drodze było przejmowanie kolejnych serwisów, jak to gdy przejętego Grupę Money.pl. Jednak samo połączenie o2 i WP jest dla mnie jednym z najważniejszych wydarzeń w polskiej sieci. Wiem, że może budzi to jakieś kontrowersje, ale w gruncie rzeczy mówimy tu o powstaniu kolosa i to nie na glinianych nogach :).

Wirtualna Polska cały czas ściga się o oglądalność z innymi portalami. Nie jestem do końca przekonany czy to chodzi o to by słupki mówiące o wyświetleniach były jak najwyższe. Sama świadomość marki, która buduje jej wartość jest również bardzo ważna. Może i dobrze jest jak portal znajduje się na pierwszym miejscu w rankingu ilości wyświetleń. Ale to, co naprawdę istotne to marka, która się dobrze kojarzy. Marka oparta o solidne wartości. Tworząca wokół siebie tożsamość. Zdecydowanie WP to ma! Pamiętam doskonale serię reklam telewizyjnych >>Dzieje się w Polsce w Wirtualnej Polsce <<. W naszej polskiej skali to było porównywalne z tym co agencje reklamowe zrobiły dla Apple, gdy wprowadzano iPoda :).

Jedno co mnie tylko mocno smuci, to fakt, że portale, o których mówimy w tym felietonie, tak naprawdę nie wychodzą poza Polskę. Sama nazwa Wirtualna Polska jest nieco ograniczająca gdyby chcieć z nią wyjść na świat. To nieważne czy Onet, czy Interia tak naprawdę to cały czas są marki lokalne. Czy nie da się wyjść z tak wielkim przedsięwzięciem poza obręb jednego kraju? Jak pokazują ostatnie wieści ze świata: Yahoo zostało stosunkowo tanio sprzedane. Pamiętam moje początki z internetem, gdy eBay, Yahoo i Amazon były stawiane jako internetowe potęgi. Dzisiaj najlepiej wygląda Amazon, który sprawił, że Jeff Bezos jest w Top 10 najbogatszych ludzi na świecie. Czy koncepcja na portal ogólnotematyczny jest niedostosowana do ery Web 2.0?

W Polsce portale przez cały czas są odwiedzane przez miliony użytkowników. Na świecie jednak ciągle toczy się walka między web 1.0 a web 2.0. Artykuły mają być dostępne bez wychodzenia z Facebooka. Wielkie portale wspierają się swoimi fanpageami i Twitterem. Czy to oznacza, że model, w którym redaktorzy tworzą treści przechodzi ku powolnej rewolucji? Jak to ostatecznie będzie wyglądać? Czy za 10 lat WP będzie przypominać Facebooka? Jest wiele pytań, na które ciężko dziś odpowiedzieć. Warto jednak podkreślić to, co napisałem przed chwilą: WP ma jedną z najsilniejszych marek w polskim internecie! To sprawia, że może sobie pozwolić na tworzenie własnej telewizji mimo że nie ma wsparcia wielkich koncernów medialnych. Po tych wszystkich wywodach dochodzę do wniosku, że jako Polacy możemy być dumni z Wirtualnej Polski :).

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

Inspiracją do tego artykułu jest miliardowa fuzja dwóch największych producentów okularów. Czy w świecie opętanym przez nowe technologie da się jeszcze robić biznes analogowy?

Wiem, wiem Micheal Dell powiedział kiedyś, że jak za 5 lat jakaś firma nie będzie w internecie to jej w ogóle nie będzie. Słyszałem to jakieś 10 lat temu... A może dalej? :). Jakoś do teraz połowa firm w Polsce nie ma nawet strony wizytówki i świetnie funkcjonuje. A może to wszystko to pobożne życzenie? Może wcale nie trzeba być na siłę cyfrowym? A jeśli ma już się wielką firmę, to wystarczy prosta strona informacyjna? To wszystko robi się coraz ciekawsze.

Wszystkim się wydaje, że firmy internetowe to takie firmy, które mogą się odznaczyć największą wyceną przedsiębiorstwa. Fakt jest jednak taki, że w wielu krajach nawet producent czegoś fajnego może mieć znacznie większą wartość. I choć w Stanach jest wielu miliarderów, którzy mocno są związany z internetem, to jednak popatrz na polską listę najbogatszych: w przeważającej ilości są to analogowi gracze! To jest mocno zastanawiające. Stany są zawsze nieco do przodu w rozwoju gospodarczym. Jest nawet powiedzenia, że jak Wall Street kichnie, to GPW ma grypę. Czy to oznacza, że również w Polsce za kilkanaście lat na szczycie listy najbogatszych w Polsce będą cyfrowi gracze? Wydaje się to nieuniknione! Jednak tak naprawdę to wcale nie oznacza, że nie da się zrobić wielkiego analogowego biznesu dzisiaj.

Trenerzy motywacyjni mają często powiedzenie, że z prądem płyną tylko zdechłe ryby. Co jednak dzisiaj jest prądem: biznes analogowy czy cyfrowy. To zależy od podejścia i w obu przypadkach można mieć rację. Spójrzmy prawdzie w oczy: są biznesy, w których naprawdę liczy się człowiek i jego umiejętności. Tak jest chociażby z fryzjerem czy kucharzem. Może i za 20 lat będą mogły strzyc maszyny i będzie im to całkiem nieźle wychodziło. Tylko czy kobieta idzie do fryzjera tylko dlatego, żeby obstrzyc się tak jak sobie założyła na początku. Ona potrzebuje porady, ona potrzebuje poczuć się jakby rozmawiała ze swoją przyjaciółką. I tego nie zastąpią maszyny.

Ciągle jest miejsce dla analogowych biznesów a takie koncepty jak franchising rosną w siłę. Myślę, że era cyfrowa nigdy nie zawładnie nami w stu procentach. Zawsze będziemy potrzebować biznesów offline, dające nam wartości, których nigdy nie zaoferują roboty czy internet. Czy podchodzę do tego zbyt idealistycznie? Wiem, że za jakiś czas roboty mogą zastąpić nawet neurochirurgów mam jednak wrażenie, że tu nie chodzi do końca o jakość wykonania, tylko o całą otoczkę, którą dodają kontakty międzyludzkie. A ludzie się po prostu boją androidów z ludzką twarzą!

Wycena fuzji dwóch producentów okularów znacznie przerasta wartość Whatsappa czy Twittera. Należy jednak pamiętać, że do takiej potęgi te firmy dochodziły przez dziesiątki lat. Tymczasem era internetu trwa od niedawna. Warto jednak zwrócić uwagę na jedną rzecz: w internecie wszystko szybko się zmienia. Wczoraj mogłeś być numerem jeden, a dzisiaj kupuje Cię inna firma, bo nie do końca sobie radzisz. Przykłada Yahoo! świetnie się tu sprawdza. To była firma z wielkiej trójki: eBay, Yahoo i Amazon. Firmy te przetrwały pęknięcie bańki dotcomów. Jednak po kilkunastu latach, Yahoo jest wyceniane na kilka miliardów dolarów i kupuje go inna firma, a Amazon sprawił, że Jeff Bezos jest w pierwszej dziesiątce najbogatszych ludzi świata. Natomiast z biznesami analogowymi jest tak, że buduje się je przez lata i nie tak łatwo stracić zbudowaną pozycję. Nie żebym namawiał specjalnie do biznesów analogowych tych, którzy kochają nowe technologie! Jednak faktem jest, że jeśli czujesz się bardziej w analogowym biznesie, to wcale nie musisz na siłę być internetowy!

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

Alibaba to na dzień dzisiejszy jedna z największych chińskich firm. Jest potęgą handlu internetowego. I choć jej twórca często mówił, ze był bardziej szczęśliwy, gdy uczył dzieci angielskiego, to jednak nie można mu odmówić wizji i uporu w dążeniu do celu. Czy świat internetu, który znamy stanie się alibabocentryczny?

Alibaba to przedsiębiorstwo internetowe, które miało najwyższy debiut giełdowy w historii. To jest fakt z tym się nie dyskutuje. Dzisiaj pewnie byłoby jeszcze lepiej wyceniane na starcie, ale chyba nie o to do końca chodzi. To jest tak, że pieniądze tam wpompowane idą na rozwój i zdobywanie kolejnych rynków. Ich biznes jest skalowalny i po prostu zdobywa kolejne przyczółki w krajach Zachodu. Częstą sytuacją jest to, że gdy ktoś coś sprzedaje na eBayu, to ściągnął on to z Chin za pośrednictwem Albiaby. Takie podejście daje pracę tysiącom domorosłych przedsiębiorców w coraz większej ilości krajów. Tak samo jest chociażby z Polską i Allegro. Kolejni ludzie decydują się ściągać towar z Chin, który następnie odsprzedają za pomocą serwisów aukcyjnych. To jednak może się skończyć!

Alibaba stworzyła coś takiego jak Aliexpress portal przypominający serwisy aukcyjne, który sprzedaje od producentów z Chin towary na sztuki. Jeśli tylko jesteś w stanie poczekać chwilę dłużej, to może być to dla Ciebie dobre rozwiązanie. No bo skąd sprzedawcy na Allegro biorą swój towar? Właśnie stamtąd. Ich narzut bierze się z tego, że towar jest już u nich w magazynie, jest on sprawdzony i czasami dokładają do niego gwarancję. Fakt jest jednak taki, że to dalej chiński towar, który trafił do nas za pośrednictwem takich portali, jak Alibaba. Ma się oczywiście do czynienia z różnymi efektami skali dla kupujących sprzedawców. Jeśli zamówi się sporo towaru jednorazowo, to cena za jedną sztukę jest dużo bardziej atrakcyjna.

Wydaje Ci się być może, że to przecież nie wokół sprzedawców na Allegro się wszystko kręci. Do tej pory jednak byli oni w Polsce ważnym kanałem dystrybucji chińszczyzny. To wszystko staje się dla nich teraz trudniejsze, gdyż Aliexpress mocno otwiera się na Polskę. Można już płacić za towary polskim systemem płatności, co jest dla Polaków bardzo wygodne. Będą powstawać kolejne portale działające w ten sposób. Już dzisiaj Polak ma wielki wpływ na jednego z największych konkurentów Aliexpress Wish.com. Sposób działania jest podobny: zamawia się towary prosto z Chin, czeka nieco dłużej niż w tradycyjnym sklepie, ale cena jest znacznie bardziej atrakcyjna. Czy ten model sprzedaży może zrewolucjonizować branżę e-handlu? Właściwie już to zrobił!

Z pewnością sprzedawcy na Allegro czy eBayu drżą przed rozszerzeniem się działalności takich serwisów jak Wish i Aliexpress. Ceny mogą być dużo bardziej atrakcyjne niż na tradycyjnych serwisach aukcyjnych. Cały czas zostaje jednak kwestia oczekiwania na produkt. I tutaj wygrywają tradycyjni sprzedawcy, którzy mają towar u siebie. Rozwiązaniem jest to, co zastosował Wish, czyli magazyny z najpopularniejszymi towarami, które dostarczają je znacznie szybciej. Warto jednak zauważyć, że tych towarów są setki tysięcy rodzajów, więc jest to rozwiązanie raczej tylko na małą skalę. Dzięki takiemu podejściu cały czas jest szansa dla tych małych sprzedawców, którzy specjalizują się w danej dziedzinie i ściągają coś w większej ilości.

Myślę, że portale takie, jak Alibaba już rządzą branża e-commerce. I choćby nie wiem jak to się nie podobało Amazonowi, to są one dla niego zagrożeniem. Z mojej perspektywy jesteśmy skazani na towary z Chin. Dzisiaj Chińczycy stali się głównym producentem świata. Myślę, że to kwestia czasu jak ich produkty przestaną być kojarzone z tandetą, a staną się w naszych oczach tak samo wartościowe. Bo jednak pamiętajmy, że najwięksi producenci także zlecają produkcję Chińczykom.

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

Jednym z najważniejszych trendów współczesnego świata jest handel elektroniczny. Wraz z rozwojem internetu i technologii mobilnych możemy odkrywać kolejne trendy, które rosną w siłę. Sklep na Facebooku? Żaden problem! M-commmerce? Dlaczego nie? To wszystko sprawia, że zmienia się handel w ogóle. A jak powszechnie wiadomo handel jest siłą napędową gospodarki.

Jakiś czas temu polski internet zelektryzowała wieść o sprzedaży Allegro. Naspers całkiem nieźle zarobił na tej inwestycji. Czy nie wierzył on w dalszy wzrost Allegro? Ciężko powiedzieć, ponieważ jest to globalny holding, który ma wiele innych projektów. Tak naprawdę dalej będzie on w posiadaniu potencjalnego konkurenta dla Allegro, czyli OLX. W całej tej transakcji elektryzuje najbardziej kwota, która była dotychczas niespotykana w polski internecie. Czy taka transakcja się powtórzy?

Na inna ciekawą inwestycję wyrasta portal Wish, który ma szanse otrzymac kolejne 500 milionów dolarów, jako następna runda finansowania. To łącznie będzie grubo ponad miliard dolarów! Co ciekawe jeden z założycieli ma polskie pochodzenie. Jego słowa zainspirowały mnie do napisania tego felietonu. Powiedział on, że chce być 2 lub 3 firmą na rynku wartym kwintylion dolarów. I wiesz co? Myślę, że ten rynek za jakiś czas może być naprawdę tyle wart! I choć dziś sobie trudno nam to wyobrazić. Może się to wydawać niezłym żartem (i sama liczba jest wzięta z sufitu), to jednak trzeba uwzględnić, że to po prostu będzie ogromna wartość. Kiedyś słyszałem, że za parę lat rynek zdrowia i urody w Stanach Zjednoczonych będzie wart biliony dolarów. To ogromna wartość, ale przecież część tego rynku będzie stanowić raptem wycinek ehandlu!

Tak jak sklepy dyskontowe zostały okrzyknięte przez naukowców pomysłem na handel XX wieku, tak sklepy internetowe stanowią pomysł na handel w XXI wieku. Świat się nieustannie zmienia. Czy ktoś był w stanie przewidzieć jak będzie on wyglądał 20 lat temu? Mówi się, że powstanie internetu przewidzieli twórcy science-fiction, w tym nasz wybitny polski pisarz Stanisław Lem. Ale z tego co wiem, to i tak nie było to, co mamy dzisiaj. To były zarysy czegoś, co my nazywamy internetem.

Wyceny giełdowe takich gigantów, jak Alibaba, Amazon, czy eBay pokazują, że jest to gra, w której chodzi o najwyższe stawki. Ale wiesz co? Może i się powtórzę napisałem dwa felietony z tytułem: internet się dopiero zaczyna. Podtrzymuje to zdanie i parafrazując samego siebie powiem: e-commerce się dopiero zaczyna! Wyobrażasz sobie te wszystkie możliwości, jakie przyniesie nam najbliższe 10-20 lat? Może i Jeff Bezos robił sobie jaja mówiąc, że przesyłki z największego sklepu na świecie będą dostarczać drony, ale robociki, które jeżdżą od drzwi do drzwi wydają się jak najbardziej realne! Albo te inteligentne lodówki, które sprawdzają czy jest wystarczająca ilość mleka i sera. Nie ma? No to zamawiam!

E-commerce ma nieograniczone możliwości. Tacy wizjonerzy, jak Bezos, czy Ma sprawiają, że idzie on do przodu w tempie wykładniczym. Jednak nawet oni byli kiedyś mali i musieli zabiegać o względy inwestorów. W każdej chwili może się pojawić projekt, który przewróci wszystko do góry nogami. A największe spółki tylko patrzą na rynek w poszukiwaniu takich pomysłów, bo czasami po prostu potrzebują ich jak transfuzji!

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

O sukcesach takich firm, jak Amazon, eBay, czy Alibaba słyszymy codziennie. Co je łączy? Ich model biznesowy oparty jest na e-commerce. Ale przecież ta dziedzina biznesów internetowych to nie tylko wielcy miliardowi gracze. To także tysiące małych i średnich firm, które albo coś sprzedają w swoich sklepach internetowych, ale przygotowują narzędzia dla tych pierwszych. Czy można rzec, że branża ta jest skazana na sukces?

Zacznijmy od tych największych: już samo to, że Jeff Bezos, prezes Amazonu jest ciągle w top10 najbogatszych ludzi świata, a oferta publiczna Alibaby był największą tego typu ofertą w historii świadczą o tym, że da się tutaj zarobić ogromne pieniądze. Czy jednak jest jeszcze szansa aby dojść do takiego niebotycznego poziomu? Oczywiście! Należy pamiętać, że wymienione firmy też kiedyś były małe. W jednym z poprzednich wpisów napisałem, że internet się dopiero zaczyna i zdanie to podtrzymuję. Nie należy się przejmować, że są megaduzi gracze wyceniani na miliardy dolarów, bo cała impreza dopiero się zaczyna. Ten kto jest dziś duży kiedyś był mały. Cały czas są ogromne szanse na sukces. Tym bardziej, że internet jest miejscem gdzie naprawdę wszystko może się zdarzyć.

Polityka Amazonu polegała przede wszystkim na wojnie cenowej. W perspektywie czasu prawdziwe pieniądze zaczęli oni zarabiać na produktach wirtualnych, jak ebooki, czy Amazon Web Service. Oczywiście nie można umniejszać roli wysyłania książek czy płyt. Tutaj również są potężne zyski, o których większość firm może marzyć. Jeśli jednak chodzi o marże to są one dużo większe na produktach wirtualnych. Do legendy przeszła historia o Jacku Ma (założycielu Alibaby), który chciał, aby jego produkt rósł bez ograniczeń i dopiero w przyszłości chciał zażądać za niego opłat. Przystopowali go inwestorzy, którzy wymagali zysków. Przypomina to trochę sytuację, gdy Scully powiedział Jobsowi, że podnosi cenę Maca, bo ludzie muszą zapłacić za marketing. To najprawdopodobniej był moment, w którym Maci przegrały z Pcetami. Na szczęści inwestorzy Jacka Ma mieli więcej szczęścia i nie pojawiła się jakaś gigantyczna konkurencja. Pytanie jednak co by się stało gdyby ten wizjoner dopiął swego?

Coraz więcej słyszy się o szalonych pomysłach największych e-commerce'owych firm. A to przesyłki będą dostarczać drony, czy jeżdżące po ziemi roboty, a to pakujących ludzi zastąpią maszyny. I choć wiele z nich to czysty chwyt marketingowy, to jednak widać jak branża ta rozwija się w niewyobrażalnym tempie. Rewolucja mobilna sprawia, że będą pojawiać się kolejne ciekawe pomysły na ehandel. Oczywiście większość z nich upadnie, ale czy nie jest to powtórka z rozrywki z czasów gdy takie projekty jak Amazon czy eBay dopiero powstawały?

 

Przejdźmy może jednak do mniejszych firm, których są tysiące w samej Polsce. Dzisiaj to nie jest coś kosmicznego mieć sklep internetowy. Wiadomo, że jeśli nie ma się kompletnie żadnej wiedzy technicznej, to trzeba komuś to zlecić. No chyba, że zdecydujemy się na platformę sklepową, których już dziś jest sporo do wyboru. Najprawdopodobniej najbardziej znaną platformą jest IAI Shop, której prezesem jest Paweł Fornalski. Wiarygodność dodaje to, iż jest to Spółka Akcyjna notowana na NewConnect. Po co robić wszystko samemu, skoro można skorzystać z gotowych rozwiązań. Oczywiście takich platform jest znacznie więcej i należy dostosować ofertę do swoich potrzeb. Chodzi mi jednak o coś innego: to pokazuje poziom rozwoju e-commerce. Kiedyś to była karkołomna operacja, aby mieć własny sklep. Były gotowe darmowe lub płatne skrypt, ale zostawiały one wiele do życzenia. Gdy jednak standardem stał się model Software as a Service, wszystko nabrało rumieńców.

Wróćmy jednak do samych sklepów. Czy jest szansa, aby stworzyć sklep, który będzie przynosił konkretne pieniądze? Oczywiście! Coraz więcej osób korzystających z internetu kupuje w nim. Wzrosty są nie do odtworzenia w biznesie tradycyjnym. Dzisiaj każdy może założyć swój sklep i odnieść wielki sukces. Wiadomo oczywiście, że ważne jest aby trafić w niszę i dawać pięciogwiazdkową obsługę klienta, bo na walkę cenową mogą sobie pozwolić tylko najwięksi. To obsługa klienta, staje się tym elementem, który ma przeważające znaczenie w kwestii ehandlu. Pamiętam, jak hasłem agencji reklamowej, z którą współpracowałem było: Jakość nic nie kosztuje kosztuje jedynie jej brak. I tak właśnie jest z wymienioną obsługą klienta. Jeśli nie jesteś w stanie dać niższych cen niż konkurencja, to może warto się zastanowić czy nie dać wyższych, a w zamian zapewnić obsługę klienta na najwyższym poziomie. Oczywiście mocno zależy to od specyfiki branży, ale wiara w to, że wygrywają tylko niskie ceny jest dość złudna. Chociaż z drugiej strony na tym przede wszystkim bazował Amazon.

Cały czas mocno utrzymuje się sektor aukcji internetowych. Warto jednak pamiętać, że nigdzie tak jak tu nie sprawdza się zasada, że pierwszy bierze wszystko. Wiadomo eBay próbował wielokrotnie zdetronizować Allegro w Polsce i się nie udało. Jednak na świecie to właśnie eBay wiedzie prym w tej dziedzinie. Czy jest szansa, że ktoś kiedyś zagrozi liderom? Myślę, że taka szansa zawsze istnieje, bo swego czasu to aukcje internetowe były wielką innowacją, a dziś są rzeczą oczywistą. Ten rynek jest tak ogromny, że spokojnie może się tu jeszcze pojawić kilku dużych graczy. Warunek jest jednak taki, że wprowadzą oni jakieś spore innowacje do tego modelu. Do tego stopnia, że na pewnym poziomi ogólności nie będą oni nawet konkurencją dla takiego Allegro. Mam wrażenie, że za10groszy.pl nie jest pomysłem, który mocno może zagrozić pozycji Allegro. Choć oczywiście mogę się mylić :).

Wraz z rozwojem internetu coraz prężniej będzie się rozwijał ehandel. Jestem przekonany, że będzie on motorem napędowym rewolucji mobilnej, czy internetu rzeczy. To kwestia czasu jak kolejni duzi gracze zdecydują się jeszcze mocniej wejść w internet, oraz jak pojawią się kolejne tysiące małych i średnich sklepów. Czy jesteśmy na to gotowi? Statystyki pokazują, że coraz mocniej kochamy kupować w internecie. Jego wygoda i dostępność przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu jest czymś z czym trudno konkurować. Handel w internecie to przyszłość! Pomyśl czy nie byłoby warto w to wejść? :)

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

Każdy kto choć trochę zanurzył się w internetowym świecie słyszał o Yahoo! Nazwa portalu wywodzi się od okrzyku radości. Powstał w 1994 roku, czyli za czasów, których kolejne pokolenia internautów mogą nie pamiętać. Jak poznawałem internetową rzeczywistość, to zawsze pojawiały się trzy wielkie brandy: Yahoo!, Amazon i eBay. Potem oczywiście doszedł Google, ale to już dalsza historia. Amazon i eBay mają się doskonale. Szczególnie ten pierwszy. Jest wyceniany na kilkaset miliardów dolarów! Natomiast Yahoo! radziło sobie ostatnio nieco gorzej. To może się zmienić, ponieważ zostało przejęte przez ogromną sieć komórkową z USA Verizon.

Yahoo! To protoplasta Wirtualnej Polski i Onetu. To właśnie na podstawie amerykańskiego katalogu stron inspiracje mieli twórcy dwóch polskich gigantów. Trudno mówić o kompletny kopiowaniu, ponieważ początki to nie było coś spektakularnego. A później to się rozgrywało trochę, jak z konwencją wiadomości telewizyjnych niby wszyscy kopiują amerykańskie wzorce, ale jednak one również często są zaczerpnięte od innych. Dzisiaj sytuacja jest zgoła odmienna od wspomnianej pierwszej dekady lat 90tych. Przede wszystkim internet jest dostępny niemal dla każdego. Tam gdzie go jeszcze nie ma sięgnie niebawem z pewnością nonprofitowa formuła balonów czy dronów. Powstały już tysiące firm internetowych na całym świecie. Oczywiście większość z nich upadła. Yahoo jednak cały czas jest na rynku. Według danych dostępnych za ostatnie miesiące: odwiedza ten portal miliard użytkowników! Dla Verizona była to wartość nie do pogardzenia.

Jest jedna kwestia, którą warto w tym momencie dodać: Verizon kupił kilka miesięcy temu także AOL największego dostawcę internetu w USA. W związku z tym z pewnością będzie musiał czekać na zatwierdzenie kolejnego przejęcia przez amerykański urząd antymonopolowy. Fakt jest jednak taki, że na naszych oczach powstaje gigantyczna grupa, która będzie obsługiwać najbardziej rozwinięty kraj, pod kątem internetu, na świecie. Mając takie aktywa można zawalczyć o pozycję lidera związanego z internetem. Czy Verizon dobrze to wykorzysta? Z pewnością nie robi tego wszystkiego tylko po to, aby mieć ciekawy portfel marek. Myślę, że jest to znacznie większy plan, którego po kawałku będziemy poznawać przez kolejne lata!

Bardzo ciekawa wydaje się kwestia udziałów Yahoo w chińskim portalu Alibaba. Z tego, co zrozumiałem z doniesień prasowych: Verizon nie kupił tej części aktywów Yahoo! Myślę, że wartość tych akcji będzie stopniowo wzrastać, ponieważ na dzień dzisiejszy Alibaba jest dużo większą spółką niż samo Yahoo! Z pewnością znajdzie się chętny na te aktywa. A może odkupi je sam Jack Ma prezes Alibaba? Na miejscu Verizona nie rezygnowałbym z zakupu tych aktywów, ponieważ będą one coraz cenniejsze. Nie wiem tylko czy tak potężnej spółce potrzebne są aktywa inwestycyjne. Warto zauważyć, że przejęcie Yahoo! zapowiada się jako część większego planu. Pewnie głównie z tej perspektywy postrzegano ten krok.

Z doniesień prasowych można się dowiedzieć, że to koniec niezależności Yahoo. Pytanie tylko czy ma to jakieś większe znaczenie dla amerykańskich użytkowników. Możliwe, że Verizon pójdzie drogą, którą w Polsce podąża Zygmunt Solorz-Żak: zaczął on od telewizji, a dzisiaj jest właścicielem sieci komórkowej, oraz największą platformę cyfrową. Jego pomysł na pakiet SmartDom okazał się wielkim hitem. Jak wiele można osiągnąć na rynku amerykańskim gdy ma się sięć komórkową, portal internetowy i dostawce internetu? Moim zdaniem możliwości są nieograniczone!

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

Ostatnio redaktorzy jednego z poczytnych serwisów internetowych, dotyczących nowych technologii, obwieścili, że nie będą tęsknić za aplikacją Gadu-Gadu. Czy to może oznaczać rychłą jej śmierć? A może wbrew pozorom stoi ona bardzo silnie na rynku aplikacji desktopowych i mobilnych?

Gadu-Gadu, to pierwszy prawdziwy, polski klon komunikatora ICQ. Kilku chłopaków ze stolicy Izraela miało pomysł, aby przenieść czat internetowy do aplikacji na komputer. Sukces był tak ogromny, że z czasem aplikację wykupił AOL. I mimo że dzisiaj to powiew przeszłości, to można zauważyć jak są jeszcze kraje, które konkretnie korzystają z tego komunikatora. Czy Messanger od Facebooka wykosi ją całkowicie? A co z polskim klonem?

Jak widać po statystykach za ostatni rok Gadu-Gadu jest najpopularniejszą aplikacją mobilną w naszym kraju. To oznacza, że są jednak dziesiątki tysięcy użytkowników, którzy lojalnie korzystają z niej. Sam do nich należę. Nie ukrywam jednak, że w dużym stopniu robię to dla znajomych, którzy nie lubią innych form komunikacji. Gdyby nagle wszyscy przenieśli się na Messengera, Snapchata, czy Whatsapp, to i ja pewnie bym się przeniósł.

GG Network (firma matka Gadu-Gadu) należy od kilku lat do południowoafrykańskiego Naspers. Warto tutaj podkreślić, że spółka ta jest jednocześnie właścicielem Grupy Allegro. To czego naprawdę brakuje mi w działaniach tej korporacji, to fakt, że nie łączy ona potencjału obu spółek. Światowi eksperci od zapamiętywania tacy, jak Tony Buzan, mówią że w dzisiejszym świecie można połączyć wszystko ze wszystkim tworząc ogromny potencjał. Ich zdaniem to tylko kwestia nowych połączeń neuronów. Skoro można robić takie rzeczy z pamięcią to co dopiero można zrobić z dwiema olbrzymimi Grupami, które rządzą w polskim internecie. Choć wydaje się, że taką próbę już podjęto i nie okazała się ona sukcesem. Chodzi oczywiście o zakup Skype przez eBay kilka lat temu. Moim zdaniem jednak można z takiej synergii naprawdę dużo uzyskać. Po prostu eBay się źle do tego zabrał!

Czy Gadu-Gadu jest tylko reliktem przeszłości, który niedługo upadnie? Wyniki pobrań i użytkowania aplikacji pokazują, że jeszcze przez długi czas aplikacje od GG Network będą bardzo popularne. Może się wydawać, że Messenger powoli pozamiata. Jednak wielu internautów w Polsce nie chce się przenosić na portal Zuckerberga. Tutaj możemy mieć do czynienia z podobnym zjawiskiem, jakie spotkało Polskę w sferze finansowej. W teorii ekonomi nazywa się to premią zacofania. Mamy do czynienia z taką sytuacją, gdy mówimy o transakcjach czekowych. Pod wpływem komunizmu, oraz przemian ustrojowych jakoś ominął nas etap czeków, które są bardzo popularne w krajach anglosaskich. Podobnie może być z przejściem na Messengera. Być może wiele osób zostanie długo przy Gadu-Gadu, pominie etap Facebooka, a w internecie pojawi się jakiś następny etap.

Gadu-Gadu jeszcze długo będzie liczącym się graczem. Nikt nie zabroni użytkownikom korzystać z wielu komunikatorów jednocześnie. O ile GG się jakoś jeszcze trzyma, to jednak pozostałe komunikatory bardzo osłabiają swoją pozycję. Niektóre już nawet nie istnieją! Nie wiem jak to wszystko się dalej potoczy, ale mam wrażenie, że Gadu-Gadu może nam jeszcze wiele pokazać. Szczególnie jakby udało się je połączyć z Allegro. Dlaczego Grupa Allegro mogła się dogadać z inPostem na preferencyjne dostarczanie przesyłek, a nie może dogadać się z GG Network, aby połączyć swoje potencjały?

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
 Oceń wpis
   

Pisałem już na tym blogu o Grupie Alibaba, za której sterami stoi chińczyk Jack Ma. Grupa ta przeprowadziła niedawno jedno z największych IPO Wall Street. Towary, które są za jej pośrednictwem sprzedawane w rok, to trzykrotność tego, co sprzedaje Amazon. W liczbach rzeczywistych jest to ponad 240 miliardów dolarów. Można więc rzec, że jest to największy gracz w sektorze e-commerce na świecie. Dzisiaj wygląda na to, że zagrozi naszemu rodzimemu Allegro.

Aliexpress, bo tak nazywa się główne zagrożenie, przypomina nieco nasz polskie Allegro, czy amerykańskiego eBay. Ogłaszają się na nim handlowcy głównie z Chin, którzy zdecydowali się sprzedawać swoje towary na sztuki lub w małej ilości hurtowej. Ostatnio zaczęła kusić także darmowa wysyłka. Jest jednak jeden mankament, którego nie da się przeskoczyć i tu Allegro zawsze będzie w lepszej sytuacji czas dostawy. Jednak jeśli przymknie oko na te pewne niedoskonałości, to możemy trafić do świata super ofert z absurdalnie niską ceną!

Jak wynika ze statystyk Megapanelu: już 2,4 miliona Polaków korzysta z portalu Aliexpress. Na Allegro jest 13 lub 14 milionów zarejestrowanych kont, z których wiele jest bardzo rzadko używanych. To pokazuje jak wielką popularność zyskują Chińczycy. Warto dodać, że rok temu liczba ta była o połowę mniejsza. Atrakcyjność tego typu ofert będzie rosnąć. Weźmy pod uwagę, że świat jest globalną wioską, która z roku na rok będzie stosunkowo coraz mniejsza. Jeśli poprawią się dodatkowo sposoby dostawy, to Alibaba będzie mogła bez żadnych skrupułów konkurować z Amazonem, nie wspominając nawet Allegro.

Mimo wszystko Allegro ma dość mocną pozycję w naszej zbiorowej świadomości. To marka, która swą wielkość budowała latami. Z drugiej strony Alibaba to globalny gracz, który działa bez sentymentów. Jeśli ktoś będzie chciał mieć coś szybko, to z pewnością wybierze Allegro. Jeśli natomiast termin dostawy nie gra aż tak znaczącej roli, to wtedy wybierze Alibabę. Jak widać miliony Polaków już dostrzegły atrakcyjność tej oferty!

Głośno o Aliexpresss w Polsce zrobiło się przed paroma dniami, ponieważ portal dopuścił płatność za pomocą Przelewy24. To zdecydowanie ułatwi zakupy i sprawi, że platforma stanie się przystępna dla dużo większej ilości kupujących z Polski. Myślę, że taki ruch ze strony chińskiego giganta sprawi, że w ciągu roku ilość Polaków decydujących się na zakup chińskich przedmiotów powiększy się przynajmniej o milion! A wtedy platforma ta będzie bardzo solidnym zagrożeniem dla Allegro.

Tak, jak u nas Aliexpress jest zagrożeniem dla Allegro, tak cała Alibaba może w konsekwencji stać się ogromnym zagrożeniem dla eBaya i Amazona. A to są już naprawdę wysokie progi! Tak, jak napisałem na początku tego felietonu: Alibaba pośredniczy w sprzedaniu towarów za 3-krotnie większą wartość niż Amazon! To, że Jack Ma inwestuje również w smartfony może być kolejnym krokiem milowym w rozwoju całej platformy.

Alibaba wstrząśnie światowym e-commerce! To jest bardziej niż pewne. Dzisiaj zaczyna zagrażać Allegro, a co dalej? Amazon? Google? Apple? Chiński gracz jest tym, z którym naprawdę trzeba się liczyć. I chociaż jego właściciel mówi, że pieniądze nie dają szczęścia i był szczęśliwszy jak pracował jako nauczyciel, to jednak zarządzanie tak wielkim projektem musi być strasznie kręcące! Dla nas konsumentów najlepiej, aby ten gigant rósł! Bo my na tym wygramy większym wyborem.

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 
Co dalej z Allegro? 2015-01-14 19:57
 Oceń wpis
   

Z wiarygodnego źródła, jakim jest agencja Reuters, pojawiła się informacja, że Grupa Allegro jest szykowana do sprzedaży. W dziedzinie e-commerce jest to największy gracz w Polsce. Obejmuje nie tylko serwis aukcyjny, ale również wiele innych portali, które kręcą się głownie wokół e-handlu.  Czy Allegro zostanie sprzedane? A jeśli tak, to za jaką cenę?

Przez najbliższy czas może być to jeden z hitowych newsów. Wielkie Allegro na sprzedaż? Kto chciałby sprzedawać tak świetnie prosperującą firmę? Wiadomo, że oczywiście pojawiły się plotki, że Naspers nie jest zadowolone z wyników finansowych. Stąd pomysł o sprzedaży całej Grupy. Nie wiem ile w tym prawdy. Tego pewnie się nie dowiemy.

Allegro to grupa, która działa od 1999 roku. Jak na polski Internet, to jest to prawdziwy dinozaur. Jak dotąd przetrzymał wszystkie kryzysy łącznie z bańką dotcomów. W roku 2007 grupę kupił południowoafrykański Naspers. W krótkim odstępie czasu stał się on również właścicielem Gadu-Gadu, największego jak dotąd komunikatora internetowego w polskiej sieci. Oba podmioty jakoś nie specjalnie ze sobą współpracowały. Żyły jakby własnym życiem. A właściciel był przecież jeden! Jaką cenę uzyskano za Grupę Allegro w 2007 roku? Było to rekordowe 1,44 miliarda dolarów! Być może do wycen takich gigantów jak Google, czy Facebook było wtedy jeszcze daleko, ale pamiętajmy, ze Allegro nie działa na całym globie. Jednak Grupa doskonale się rozwija i trafia ze swoimi serwisami do naszych sąsiadów, jak Estonia, czy Rosja. Choć powszechnie wiadomo, że to Polska jest jej najbardziej dochodowym przyczółkiem.

Nie rozumiem dlaczego nie połączono potencjałów GG i Allegro. Mogłoby z tego powstać coś, co zagrozi w Polsce pozycji Facebooka. W zamian za to Grupa Allegro doskonale się rozwija i uruchamia kolejne serwisy, a GG jakby nieco przystopowało i próbuje utrzymać swój zasięg. I to zasięg, który kradnie mu Facebook. Użytkownicy migrują z GG do Messengera FB. Portal stał się największym zagrożeniem dla sensu istnienia Gadu-Gadu. Model numerów, jako identyfikatora wydaje się już nieco przestarzały. Facebook pozwala skontaktować się niemal z każdym!

Naspers może zdecydować się na sprzedaż Grupy Allegro, która wydaje się już projektem nieco dojrzałym. Co prawda co jakiś czas grupa rusza z czymś nowym, lub kupuje jakiś projekt, który ma dodać jej wigoru. Porażką okazały się zakupy grupowe pod marką Citeam. Wygląda jednak na to, że ten model w Polce został po prostu za bardzo wyeksploatowany. Z tego powodu jest miejsce dla Groupona i jeszcze paru podmiotów. W szczytowym momencie było ponad 20 tego typu portali. Świetnie sprawdza się natomiast model Ceneo. Ostatnio nawet widziałem bardzo udane reklamy telewizyjne. I tutaj rodzi się coś, co może mieć ogromny wpływ na decyzję Napsers możliwe, że Allegro powoli dotyka szklanego sufitu. Co robić z nim dalej? W Polsce portal osiągnął chyba wszystko, co można tylko było. Cały czas Grupa znajduje się w Megapanelu i jest tam naprawdę wysoko! Jedynym ratunkiem dla rozwoju Allegro mógłby być jakiś rewolucyjny pomysł związany z e-commerce, który można wdrożyć w serwisach. Swoją drogą zawsze mnie zastanawiało czy lepszą drogą jest robić osobne marki do kolejnych produktów tak, jak robi to Allegro. Czy raczej lepiej robić coś w stylu Google Coś-tam. Z wyników wartości firm wychodzi jednak, że to Google lepiej wybrało. Chociaż nie wiadomo też co by się działo gdyby Allegro było globalnym graczem. Ludzie z tej firmy mają ogrom pomysłów. Myślę, że mogliby wtedy przebić eBaya.

 Największym problemem z tego typu portalami jest tak zwany efekt pustej knajpy. Dopiero od pewnego momentu serwis staje się dla użytkowników wartościowy i można w nim znaleźć to, czego się szuka.  To dlatego w Polsce rządzi niepodzielne Allegro. Ten, kto pojawił się pierwszy, ten zgarnia wszystko. Oczywiście Allegro to nie był innowacyjny pomysł. Powszechnie wiadomo, że eBay był wcześniej. Jednak amerykańskiemu gigantowi nie udało się podbić naszego rynku, bo tutaj już rządziło Allegro. Również Świstak.pl Rafała Agnieszczaka nie mógł pokonać efektu pustej knajpy.

Można mieć wrażenie, że poszczególne serwisy Allegro za mało ze sobą współpracują. To już kwestia wybrania odpowiedniej strategii biznesowej. Czy sytuacja by się zmieniła gdyby właścicielem Grupy stało się WP lub Onet? To głównie te dwa portale są wymieniane jako potencjalni kupcy Allegro. Takie przejęcie mogłoby sprawić, że któryś z portali mógłby wzmocnić swoją pozycję w Megapanelu. Onet przejmując ostatnio NK już wzmocnił. Co by mogło się dopiero stać w momencie gdy stałby się właścicielem Allegro. Ja tutaj jednak widzę coś jeszcze. Są to mega możliwości, jakie wiążą się z połączeniem dwóch tak potężnych Grup. Jeśli udałoby się scalić ze sobą oba podmioty, to wartość całej grupy mogłaby ogromnie wzrosnąć. Osobiście jestem za tym, aby to Grupa WP przejęła Grupę Allegro. Jestem wielkim fanem tria Sierota-Brański-Świderski. Fascynowało mnie gdy jeszcze jako Grupa o2 łączyli się z Wirtualną Polską tworząc jedną wielką Grupę WP. Ich ostatnie przejęcie Money.pl również dodało prestiżu. Do tego jedno trzeba im przyznać, zauważyła to Ola Sitarska oni potrafią doskonale przekierować ruch. I to może być największa siła po przejęciu Grupy Allegro. Pytanie tylko czy Onet lub WP będą dysponować funduszami na przejęcie tak dużego gracza. Zawsze można wspomóc się funduszami!

Być może to całe przejęcie to plotka. Ja jednak myślę, że Onet lub WP mogłoby naprawdę wiele na nim zyskać.  Takie połączenie Portalu razem z serwisami Allegro to niemal nieograniczone możliwości. Może uda się stworzyć synergię taką, jakiej nie udało się przez tyle lat zrobić na linii Allegro-GG.

Pozdrawiam!

Paweł F. Kowalski

 


Najnowsze komentarze
 
2016-10-06 09:48
MateuszCzech do wpisu:
Cudze chwalicie swego nie znacie!
Cześć Paweł! Dzięki za tak wiele miłych słów na temat Brand24 - to dla nas bardzo budujące i[...]
 
2016-04-11 19:43
ostatniKlient do wpisu:
Co dalej z Allegro?
allegro strzela sobie w kolano, już sami zaczęli sprzedawać jako GRUPA ALLEGRO taniej od swoich[...]
 
2016-03-06 03:38
Udjsjsjs do wpisu:
BlaBlaCar: czy za damo umarło?
Typowy pokaczek.wszystko za darmo....tam pracuja ludzie...to duza firma...z czegos musza zyc...
 




Kategorie Bloga



Ulubione blogi